penis kanseri

Kanser, ciltte veya organ dokusunda anormal hücre büyümesidir. Bu hücre büyümesi peniste başladığında, buna penis kanseri denir. Penis kanseri nadirdir ve Avrupa’daki erkeklerin %1’inden azını etkiler. 40 yaşından büyük erkeklerde daha sık görülür, fakat genç erkeklerde de görülebilir. Penis kanseri hastalarının çoğu 60-70 yaşları arasındadır.

Risk faktörleri:

Penis kanserinin kesin nedeni bilinmemektedir. Bazı koşullara sahip erkeklerde penis kanseri olma riski daha yüksektir:

• Sünnetsiz olmak
  • Penis başının üzerinden geri çekilemeyen sıkı bir sünnet derisi olması (fimozis)
  • İnsan papilloma virüsü (HPV) enfeksiyonu
  • Sadece sünnet derisi olan erkekleri etkileyen ve penisin iltihaplanmasına neden olan liken skleroz denilen durum
  • Uzun süreli tahriş veya penisin iltihabı
  • Kemoterapi ve ultraviyole ışık (PUVA) kullanarak şiddetli bir cilt durumunun tedavisi

Sünnet penis kanseri olma riskini azaltır. Sünnet fimozis ve liken sklerozunu önler ve erkeklerin HPV’ye yakalanma olasılığını azaltır.

Penis kanseri için diğer risk faktörleri şunlardır:

• Tütün ürünlerinin kullanılması
  • 60 yaş ve üstü olmak
  • Birçok cinsel partnerin olması
  • İlk ilişkinin genç yaşta olması

Semptomlar:

Penis kanseri genellikle penis derisinde görülür. Kızarıklık veya iyileşmeyen bir yara gibi görünebilir. Kanama veya kötü bir koku fark edebilirsiniz. Bir sünnet deriniz varsa, görünümünde değişebilir veya geri çekilmek için çok sıkı olabilir. Bu belirtileri fark ederseniz, doktorunuza penis kanseri veya başka bir tıbbi probleminiz olup olmadığını sorun. Penisinizle ilgili sorunlar sizi utandırmış veya endişeli hissetmenize neden olabilir. Doktorunuz bu tür problemler hakkında konuşmaya alışkın olacaktır. Doktorunuzu görmek için beklemeyin. Kanser ise erken tedavi daha iyidir. Semptomlara, cinsel yolla bulaşan bir hastalık gibi, başka bir tıbbi problemden kaynaklanıyorsa, tedavi çabuk çözülmesine yardımcı olabilir. Penis kanseri hemen tedavi edilmezse, doku içine daha da derinleşmeye veya başka organlara yayılmaya devam edebilir. Buna ilerlemiş penis kanseri denir.

İlerlemiş penis kanseri belirtileri:

• Kasıktaki şişmiş lenf nodu (şişlik hissedebilir)
  • Kilo kaybı
  • Kemik ağrısı
  • Karın ağrısı

Tanı:

Doktorunuz sizinle belirtileriniz ve tıbbi geçmişiniz hakkında konuşacaktır. Doktor penisinizin fiziksel bir muayenesini yapacak ve kasıklarınızdaki lenf nodlarını şişlik açısından kontrol edecektir. Doktorunuz penis kanseri olabileceğini düşünüyorsa testler düzenlenebilir:

Kanser hücrelerini kontrol etmek için mikroskop altında (biyopsi) inceleme için şişmiş lenf düğümlerinden sıvı çekilebilir. Biyopsi için kanser hücrelerini aramak için küçük bir anormal cilt parçası çıkarılabilir. Ultrason, MRI veya BT taraması gibi görüntüleme testleri, doku veya organın içinde neler olduğunu gösterebilir. Bir sentinel düğümü biyopsisi penise en yakın lenf düğümlerini radyoaktif bir sıvı ile işaretler ve daha sonra lenf düğümleri çıkarılır ve kanser hücreleri için incelenir; Kanser bulunursa, yayılmayı önlemek için daha fazla lenf düğümünün çıkarılması gerekebilir.

Tedavi:

Penis tümörünün tedavisi, tümörün boyutuna ve tümörün içine büyüdüğü dokulara bağlıdır. Penis tümörleri çoğunlukla ameliyatla tedavi edilir.

• Sünnet (sünnet derisinin çıkarılması) eğer penis kanseri sadece sünnet derisinde ise
  • Lazer tedavisi
  • Cildin üst katmanlarını cildin üst yüzeyinden çıkarmak ve cildin greftlenmesi
  • Glansektomi
  • Cildin bir kısmının çıkarılması
  • Tümörün büyüdüğü penis (kısmi penektomi)
  • Tüm penisin çıkarılması (toplam penektomi)
  • Kanser hücrelerinin öldürülmesine yardımcı olmak için penise radyasyon tedavisi
  • Tümörü küçültmek için kemoterapi

Penisin tamamı çıkarılırsa, idrarı vücuttan çıkarmak için cerrahi olarak yeni bir açıklık oluşturulmalıdır. Bu açıklık genellikle perine- skrotum ve anüs arasındaki boşluk- bacaklarınızın arasına yerleştirilir.

Lenf bezlerinin tedavi edilmesi:

Eğer kanser bir veya daha fazla lenf düğümüne yayılmışsa, lenf düğümleri cerrahi, radyasyon tedavisi veya kemoterapi ile tedavi edilir.

• Etkilenen lenf düğümlerinin kasık veya karın içindeki çıkarılması
  • Kanser hücrelerini öldürmeye yardımcı olmak için radyasyon tedavisi
  • Kanser hücrelerini öldürmeye yardımcı olmak için kemoterapi

Doktorunuz birden fazla tedavi vermeyi de seçebilir. Örneğin, lenf bezlerinin çıkarılmasından önce veya sonra radyasyon uygulanması gibi.

Uzak metastazları tedavi etme:

Kanser vücudunuzdaki lenf düğümlerinden başka dokulara yayıldığı zaman, tedaviyle tedavi edilme ihtimaliniz çok düşüktür. Tedavinin amacı kanseri kontrol etmek veya durdurmak ve semptomları hafifletmektir.

• Radyasyon tedavisi
  • Kemoterapi