Robotik Cerrahinin Avantajları

Hastalar Daha Hızlı İyileşir

Robotik sistem ile, cerrahlar ulaşmak istedikleri alana erişimi hızla iyileşen küçük kesilerle yaparlar.
Açık bir prostatektomide, karın boyunca büyük bir kesi ile yapılır. Hastalar iki ila dört gün hastanede geçirir ve iyileşmek için altı ila sekiz hafta gerekir.

Buna karşılık, robotik prostatektomi iki gün gibi kısa sürede eve gitmeye hazırdır ve iki hafta içinde normal aktivitelerine dönerler.

Hastalar Çok Daha Az Ağrı Hisseder

Büyük insizyon ameliyat sonrası daha ağrılıdır. Robotik cerrahi rahatsızlık hissetmez, ancak ameliyat sonrası ağrı miktarı önemli ölçüde azalır.

Açık prosedürler uygulanan bazı hastalar, genellikle ağrıyı kontrol etmek için daha fazla ağrı kesicilere ihtiyaç duyarlar. Robotik prosedürlerle çoğu hasta 24 saat içinde oral ağrı kesici kullanmayı bırakır.

Komplikasyon riski tipik olarak azalır

Tüm ameliyatların bir dereceye kadar riski vardır ve bu riskleri doktorunuzla tartışmanız önemlidir. Açık ameliyatın uzun insizyonları tipik olarak komplikasyonlar için daha büyük bir potansiyele sahiptir. Yaygın olmasa da, bunlar cerrahi alan enfeksiyonu ve kanamayı içerebilir.

Küçük robotik cerrahi insizyonları bu riskleri en aza indirir. Ayrıca, robotik cerrahi geçiren hastalar çok daha hızlı hareket ettiklerinden ve daha hızlı hareket ettikleri için, özellikle bacaklarda kan pıhtılaşması riski büyük ölçüde azalır.

robotik cerrahi

Laparoskopi Nedir?

Robotik cerrahi gibi, laparoskopik cerrahi de küçük insizyonlarla ameliyat yapılır.
Ancak robotik cerrahi laparoskopi çok daha yüksek bir seviyeye çıkardı.
Geleneksel laparoskopiyle, cerrahlar uzun, rijit aletler kullanarak çalışırlar. Bu aletler pelvis gibi dar alanlarda kullanım için zordur. Sık sık “çubuk kullanarak çalışmak” ile karşılaştırılmıştır. Dikiş sırasında manevra yapmakta zorlanırlar.
Robotik cerrahi, dar alanlara daha kolay sığacak ve cerrahın ellerinin ve bileklerinin hareketini taklit eden esnek aletler kullanır.

Geleneksel laparoskopiyle, cerrahlar operasyonu düz ekran monitörde görürler. Robotik cerrahide cerrahın görüşü hem büyütülmüştür, hem de 3-boyutludur.

Bu farklılıklar nedeniyle, laparoskopik olarak belirli prosedürleri uygulayan birçok cerrah şimdi bunları robotik olarak yapmaktadır.
Kaynak: https://www.swedish.org/services/robotic-surgery-program/advantages-for-patients

Robotik Cerrahinin Faydaları

Robotik cerrahi, açık cerrahi ile karşılaştırıldığında hastalara birçok fayda sunar, bunlar:

• Daha kısa hastanede yatış süresi
  • Azalmış ağrı ve rahatsızlık
  • Daha hızlı iyileşme süresi ve normal aktivitelere dönüş
  • Küçük insizyonlar, enfeksiyon riskini azaltır
  • Azalan kan kaybı ve kan nakli
  • Minimal yara izi

Avantajları

Robotik cerrahi kullanan cerrahlar için büyük avantajlar şunlardır:

• Büyütülmüş görselleştirme
  • Geliştirilmiş el becerisi
  • Artmış hassasiyet

Robotik cerrahi, cerrahların belirli cerrahi işlemlerde onlara yardımcı olmak için bilgisayar kontrollü bir robot kullandığı, minimal invaziv veya laparoskopik (küçük insizyon) bir cerrahi işlemdir. Robotun “elleri” yüksek el becerisine sahiptir ve bu da cerrahların vücutta çok açık alanlarda çalışmasına izin verir, aksi takdirde sadece açık (uzun kesikli) bir ameliyatla erişilebilir.
Açık cerrahi (insizyonlu geleneksel cerrahi) ile karşılaştırıldığında robotik ve Laparoskopik cerrahide daha az ağrı ve daha az skarla sonuçlanır.

Robotik cerrahi, cerrahlara robot teknolojisini kullanarak minik insizyonlarla karmaşık cerrahi işlemleri yapmalarını sağlar. Cerrahi robotlar, cerrahi aletlerin konumlandırılması ve manipülasyonuna yardımcı olmak için programlanabilen, bilgisayar destekli, bilgisayar kontrollü cihazlardır. Bu, cerrahlara daha iyi doğruluk, esneklik ve kontrol sağlar.

Da Vinci Surgical System kullanılarak robotik cerrahi yapılırken:

Cerrah, ameliyathanedeki bir bilgisayar konsolundan çalışarak, hastaya küçük kesikler yapmak için üç robotik kol üzerine monte edilmiş minyatür aletleri kontrol eder. Cerrah, cerrahi bölgeyi büyüten dördüncü robot kola bağlı 3 boyutlu bir kamera üzerinden bakar. Cerrahın eli, el bileği ve parmak hareketleri, bilgisayar konsolu üzerinden robotun kollarına takılı aletlere iletilir. Taklit edilen hareketler, maksimum kontrole izin veren cerrahla aynı hareket aralığına sahiptir.
Kaynak: https://uchealth.com/services/robotic-surgery/patient-information/benefits/

Radikal prostatektomi nedir?

Radikal prostatektomi, prostat kanserinin tedavisi için tüm prostatın ve meni keselerinin (seminal veziküllerin) çıkarılmasıdır, bazı hastalarda riskli lenf damarları da tamamen çıkartılır. Radikal prostatektomi genel anestezi altında uygulanmaktadır.

Radikal prostatektomi nasıl yapılır?

Radikal prostatektomi, açık, robot yardımlı veya laparoskopik cerrahi olarak yapılabilir. Açık ameliyatta, cerrah prostata doğrudan erişmek için karın duvarı keser. Prostat ve seminal veziküller uzaklaştırılır. Lokal olarak ilerlemiş prostat kanserinde cerrah, tümörden etkilenen tüm dokuları da çıkarır. Daha sonra, idrar torbası(mesane) ve idrar yolu(üretra) birleştirilir.

Doktor, üretranın ve mesanenin iyileşmesine yardımcı olmak için bir kateter yerleştirir. Genellikle, kateter 7-10 gün sonra çıkarılır.

Laparoskopik cerrahide cerrah, karnınıza 4-5 adet küçük delik açılır. Cerrah bu deliklerden prostatı çıkarmak için gerekli aletleri yerleştirebilir. Cerrah prostatınızın görüntüsünü bir ekranda (video monitör) görerek ameliyatı yapar. Laparoskopik cerrahi, robot sistemi yardımıyla da yapılabilir.

İşlemin yan etkileri nelerdir?

Genellikle ameliyattan 2-7 gün sonra hastaneden ayrılabilirsiniz. Hastanede kalış süresi laparoskopik cerrahilerde daha kısadır. Açık radikal prostatektomi sonrası birkaç hafta boyunca yara yerinde küçük ağrılar hissedebilirsiniz. Robot yardımlı laparoskopik cerrahide iyileşme süresi daha çabuk ve ağrı daha az olmaktadır. Ameliyattan sonra idrar sondası çıkartıldıktan sonra idrar tutamama veya erektil işlev bozukluğu yaşayabilirsiniz. Bu durumlar için tedaviye ihtiyacınız olabilir.

Aşağıdaki durumlarda doktorunuza ya da derhal hastaneye geri dönmeniz gerekir:

• Ağır kan kaybı
  • Şiddetli ağrı
  • İdrar yaparken sorun yaşarsanız.

Nefrektomi

Nefrektomi, böbreğin çıkarılmasıdır. Nefrektomi hastalığa ve durumunuza bağlı olarak kısmi veya tam olabilir.

Organ koruyucu kısmi(Parsiyel) nefrektomi nasıl yapılır?

Parsiyel nefrektomi genel anestezi altında yapılır. Önce böbrekteki tümörün tam yeri belirlenir ve işaretlenir. Kan kaybını azaltmak ve daha iyi bir cerrahi görüş elde etmek için ameliyat sırasında böbreğe kan akışı geçici olarak durdurulabilir, böylece kanama olmaz ve tüm tümörün çıkarılması kanamasız bir ortamda gerçekleştirilir. Ameliyat sırasında böbreğin sıcaklığını düşürmek için kırılmış buz kullanılır, böylece kan akışı eksikliğinden kaynaklanan böbrek hasarı önlenmiş olur.
Tümör çıkarıldıktan sonra, kapalı dikişler ile böbrekteki yara kapatılır ve gerekirse kanamayı durdurmak için ilaç uygulayabilir.
Eğer tümör böbreğin toplama sistemine ulaşmışsa, toplayıcı sistem açıklığı sütürlerle kapatılarak onarılır, idrarın akmasını sağlamak için DJ stent yerleştirmesi gerekebilir. Stent, yaralarınız iyileştiğinde ve idrar akışı normale döndüğünde alınacaktır. Bu birkaç günden birkaç haftaya kadar sürebilir.

Cerrahi yaklaşım

Parsiyel nefrektomi iki şekilde yapılabilir. Operasyon, böbrek ve tümöre doğrudan ulaşmak için karın duvarındaki bir kesiyle yapılabilir (açık cerrahi). Ayrıca vücudun içini görmek için küçük kesiklerin içine yerleştirilmiş tüp benzeri aletlerle de yapılabilir (laparoskopik cerrahi). Laparoskopik cerrahi, robotik sistemle de yapılabilir.
Laparoskopik cerrahide genellikle açık cerrahiden daha az kan kaybı olur hasta daha hızlı iyileşir, ancak teknik zordur ve doktorunuzun bu tip bir ameliyatı yaparken tecrübesi olması gerekir.
Genellikle ameliyattan 2-7 gün sonra hastaneden ayrılabilirsiniz. Hastanede kalış süresi laparoskopik cerrahide daha kısadır. Açık parsiyel nefrektomi sonrası vücudunuzun tarafında birkaç hafta boyunca ağrı olabilir.

İşlemin yan etkileri nelerdir?

Aşağıdaki durumlarda, derhal doktorunuza veya hastaneye gitmeniz gerekir:
Ateş
İdrarda kanama
Ağır kan kaybı veya ağrı.

Radikal Nefrektomi

Radikal nefrektomi tüm böbreğin ve çevresindeki yağ dokusunun uzaklaştırılmasıdır. Parsiyel nefrektomi sonrası fonksiyonel bir böbrek geride bırakmak mümkün olmadığında yapılır. Genel olarak henüz yayılmayan, ancak etrafındaki dokulara doğru büyüyen böbrek kanserleri için tavsiye edilir. Kanser cerrahisinde organ koruyucu yaklaşımın(Parsiyel nefrektomi) bir seçenek olmadığı durumlarda kanserli böbreğin tamamının alınması (Radikal nefrektomi) gereklidir. Çoğu insan, sadece bir adet işlevsel böbrekle büyük bir komplikasyon olmadan hayatını yaşayabilir.

Radikal nefrektomi nasıl yapılır?

Radikal nefrektomi genel anestezi altında açı veya laparoskopik yöntemlerle yapılır. Tümörün yapısı, yeri ve büyüklüğü Bilgisayarlı tomografi(BT) veya MR ile belirlenir. Tümörlü böbrek etrafındaki koruyucu yağ tabakası ile birlikte çıkartır.